Vision Group CEO Robert Kabushenga resigns 

Vision Group’s Managing Director and CEO Robert Kabushenga has resigned. 

In a statement released on its website on Friday, Vision Group said Mr Kabushenga announced his resignation to staff in an email. 

“This is to let you know that for personal reasons I have asked the Board for an early retirement and this has been accepted,” he is quoted as having said.

He added: “I am proud of the success we achieved and the impact we have had in society. This was possible because we worked together as a team. For me, it was an absolute honor and pleasure to have done so.”

Kabushenga explained that he would oversee a 90-day transition, as requested by the Board, before moving on.

On Twitter, Kabushenga said he was moving on to full-time coffee farming at his Rugyeyo farm in Wakiso district. 

Kabushenga joined Vision Group as CEO on 1 January 2007, replacing William Pike. He previously worked as Executive Director of the Uganda Media Centre, doubling as the government spokesperson.

He had earlier worked as Board Secretary for New Vision for three years until 2005, and as Company Secretary and Legal Officer, as well as Legal and Administration Officer of the Monitor Publications Ltd. 

He holds a Bachelor of Laws degree from Makerere University. 

His work at the New Vision 

Having joined at a time the company was transitioning from a government-owned media to a partially private listed company, Kabushenga had a challenge of restructuring the company to become competitive, as it was now answerable to shareholders who demanded profit.

Under his tenure, the Group expanded its portfolio from its primary print holdings to include broadcast and digital media, such as Bukedde TV, TV West, and Urban TV. It also expanded to include radio and TV stations in southwestern, eastern, and northern Uganda. 

The group launched its global mobile application (E-Paper) in 2015 but disabled it in 2019 and upgraded it in 2020 into a one-stop point for all its platforms. It has also signed partnerships to promote the Uganda film industry. 

That is not to say that it all has been well. In May 2020, in the midst of the Covid-19 Pandemic, Vision group sent dozens of employees on forced leave without pay, twelve days after it announced major salary cuts. 

During this same period, the group shut down its three local language newspapers; Orumuri, Etop, and Rupiny, rendering hundreds of journalists and sales agents jobless. 

Orumuri, which was first printed in 1989, was published in Runyankole-Rukiga with its primary audience in the greater western Uganda region. Etop, the Soroti-based Ateso newspaper, whose primary circulation was in Ateso speaking districts, was due to celebrate its 30-year anniversary before publication was suspended. Rupiny, published in Luo and serving the greater northern Uganda region, was first published in 1994 and made a name by providing vital news and information about the insurgency led by the Lord’s Resistance Army.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.